Försäljning & uthyrning

Överlåtelse

Det vanligaste är att man säljer sin lägenhet via mäklare. När mäklaren har ett underskrivet överlåtelseavtal ska en kopia på detta tillsammans med medlemsansökan lämnas till föreningens styrelse. Den som övertar din lägenhet måste godkännas som medlem i föreningen innan inflyttning får ske. Du överlåter ju inte specifikt din lägenhet, utan din andel i bostadsrättsföreningen. Styrelsen kan neka medlemskap om köpare t ex har betalningsanmärkningar, tidigare är känd för att vara störande eller är försatt i konkurs.

Vår förening anlitar SBC för att hantera administrationen kring att sköta lägenhetsförteckningen och hyresadministration. Så när styrelsen har godkänt medlemskapet skickas en kopia av överlåtelseavtalet och påskrivet godkännande av medlemsansökan till SBC som uppdaterar föreningens lägenhetsförteckningen och ser till att avgiften aviseras den nya medlemmen.

Denna administration har bostadsrättsföreningen rätt att ta ut en avgift för, som betalas av säljaren. Eftersom vi anlitar SBC för hanteringen av lägenhetsförteckningen är det till dem som överlåtelseavgiften ska betalas.

Uthyrning i 2:a hand

Obs! Om ni har tänkt hyra ut Er bostadsrätt i andra hand, skall styrelsen Brf Prästhuset alltid kontaktas i förväg för att få ett godkännande. Denna blankett skall fyllas i och skickas in till Styrelsen på brf.prasthuset@gmail.com